چای و سلامتی

ارزش غذایی چای

چنانچه چای بدون شیر یا شکر مصرف شود ، فاقد کالری بوده و افزودن مقداری شیر نیمه چرب به آن ، حدود ۱۳ کالری به هر فنجان افزوده و چای را به جایگزینی مناسب و سالم برای اغلب نوشیدنی ها تبدیل خواهد کرد. چای به عنوان یک منبع طبیعی «فلوراید» ، «پتاسیم» ، «منگنز» و «ویتامین B2» شناخته شده است .
کافئین

در خصوص عوارض جانبی کافئین در چای و قهوه ادعاهای بسیاری شده است. یک فنجان چای به طور متوسط حاوی تقریباً نیمی از مقدار کافئینی است که در یک فنجان قهوه موجود است ، یعنی حدود ۳۳ میلی گرم کافئین در میانگین ۱۹۰ میلی لیتر چای. مصرف توصیه شده کافئین در روز برای بزرگسالان معادل ۳۰۰ میلی گرم بوده و لذا نوشیدن تقریباً پنج فنجان چای در روز ما را در این حاشیه امن توصیه شده قرار می دهد.

کاهش وزن

اخیراً مشخص شده است که چای ، به خصوص چای سبز و چای سفید در بزرگسالان با کاهش وزن ارتباط مستقیم دارند. این ارتباط بر اساس تأثیر چای بر سوخت و ساز چربی های بدن شکل گرفته و درنتیجه چنانچه در رژیم غذایی گنجانده شود می تواند به یک برنامه کاهش وزن مؤثر تبدیل شود. توصیه دیگر در این خصوص آن است که مصرف چای سبز می تواند با بهبود متابولیسم چربی ، میزان تحمل و پایداری را در تمرینات ورزشی بالا ببرد.
کاهش بروز سرطان

مطالعات متعدد و ادعاهای بسیاری بر این نکته اصرار دارند که چای در برابر چندین نوع سرطان مانند سرطان های ریه ، تخمدان ، سینه ، پروستات ، دهان و معده و نیز «گاستریت» که مرحله پیش از سرطان است ، در بدن ایجاد مقاومت می کند. در حالی که هیچ تحقیقی تاکنون چگونگی تأثیر ضدسرطانی چای را مشخص نکرده ، ولیکن چای و فلاونوئیدها به عنوان عامل بالقوه در پیشگیری سرطان در حیوانات و نمونه های آزمایشگاهی معرفی شده اند. تحقیقات گسترده ای در این زمینه در حال انجام است تا دانشمندان را به سوی کشف واقعیت در این مهم ترغیب نماید.

هیدراسیون یا آب پوشی

باوری قدیمی وجود دارد که طبق آن نوشیدنی های کافئین دار مانند چای تأثیری منفی بر هیدراسیون داشته و به طور بالقوه باعث دفع آب بدن می شوند. اما حقیقت این است که مصرف چای باعث ایجاد و بروز هیچ اثر ادرار آوری نشده مگر آن که میزان نوشیدن آن در هر بار بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین را وارد بدن سازد. این مقدار معادل شش یا هفت فنجان چای در هر وعده می باشد. بنابراین از آنجا که ۹۹ درصد چای را آب تشکیل می دهد ، می تواند انتخابی مناسب برای پاسخ گویی به نیاز مایعات روزانه بدن باشد.
کاهش بروز بیماری های قلبی – عروقی

مطالعات و تحقیقات متعددی در مورد رابطه مستقیم مصرف چای به ویژه حضور «فلاونوئید» با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته انجام شده است و شواهد علمی به دست آمده ، حاکی از اثرات بالقوه و مثبت این ماده برای سلامتی بوده و نتیجه این مطالعات ، منجر به ایجاد علاقه وافری به درک چگونگی تأثیرگذاری اجزای تشکیل دهنده چای بر سلامتی قلب و عروق شده است. نتیجه گیری منطقی این بحث آن است که نوشیدن چای سبز و سیاه مطابق با توصیه های غذایی ، بدن را در برابر بیمار های قلبی – عروقی مقاوم می سازد.

سلامت دهان و دندان

نوشیدن چای بدون اضافه کردن شکر و قند ، تأثیرات سودمند متعددی بر جلوگیری از پوسیدگی دندان دارد. گیاه چای ، «فلوراید» موجود در خاک را استخراج کرده و در برگ های خود انباشته می سازد ؛ به همین دلیل چای منبع طبیعی بسیار سرشاری از فلوراید بوده که در جلوگیری از پوسیدگی دندان نقش به ســزایـی دارد. جذب «فلوراید» با مصـــرف چـــای دو چندان می گردد.
آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد

میوه ها و سبزیجات در تمام دنیا به عنوان منابع سرشاری از آنتی اکسیدان ها شناخته شده اند ؛ اما به وجود آنتی اکسیدان در چای اشاره چندانی نشده است. در حقیقت چای سرشار از آنتی اکسیدان های متعلق به گروه «فلاوُنوئید» ها است که در نحوه مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن بسیار مؤثر می باشند.
عملکرد حافظه

محققانی که روی جنون ، زوال قدرت شناخت و بیماری آلزایمر مطالعه می کنند ، دریافته اند کسانی که چای مصرف می کنند نسبت به کسانی که چای نمی نوشند دچار زوال شناختی کمتری شده اند.

 

teadanyal_1

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *